[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->AUSTRIATechnika lotniczaBROŃ1916Samolot rozpoznawczyLloyd C.VDane taktyczno-techniczne Lloyd C.IVPaństwo:Austro-Węgry.Producent:MagyarLloyd Flugzeug und Motoren Fabrik w Aszod.Dataoblotu:1916.Lata produkcji:1916.Wyprodukowa-no:48 egzemplarzy.Typ:samolot rozpoznawczy.Konstrukcja:dwupłat o konstrukcji mieszanej, pod-wozie klasyczne, stałe.Napęd:1 silnik Austro-Daimler.Moc:160 KM (118 kW).Rozpiętość:14,52m.Długość:8,79 m.Wysokość:3,18 m.Po-2wierzchnia nośna:38,0 m .Masa własna:910 kg.Masa startowa:1335 kg.Prędkość maksymalna:137 km/h.Pułap:4200 m.Zasięg:700 km.Czaslotu:5 godz. 40 min.Uzbrojenie:1 karabin maszy-nowy stały pilota kal. 7, 92 mm Spandau wz.08/15, 1karabin maszynowy ruchomy obserwatora kal. 7,92mm Parabellum wz.14, 5 bomb o wagomiarze 10 kgkażda.Załoga:2 osoby.Użytkownicy:Austro-Węgry, Polska.Węgierska wytwórnia lotnicza Magyar Lloyd Repulogep es Motorgyar R.l. (albo Ungarische Lloyd Flugzeug undMotorenfabrik) w Aszod k. Budapesztu rozpoczęła w1916roku produkcję samolotu wywiadowczegoC.lV.Nowy typ sta-nowił rozwój poprzednich konstrukcji Lloyd C.l do C.III. Według systematyki przyjętej w lotnictwie c.k. Austro-Węgier sa-moloty C.IV otrzymały numerserii 44.Razem zamówiono48sztuk. Używane były głównie na froncie włoskim. Ze wzglę-du na charakterystyczny obrys skrzydełnazywano je Bocianami. Kadłub pokry-ty cienką sklejką okazał się zbyt kru-chym dla eksploatacji na lotniskachpolowych. Łatwo ulegał uszkodzeniu,łamiąc się w węższym miejscu. Pokilku miesiącach służby na fronciewycofano je do jednostek tyłowych iszkolnych. Lloyd C.IV należał do nieli-cznej grupy samolotów skonstruowa-nych i zbudowanych wówczas na Wę-grzech. Nie był zbyt rozpowszechnionyi poza Austro-Węgrami nie znano tejkonstrukcji.2Wlotnictwie polskimbyło7samolotów Lloyd C.IV Bocian.Wszystkie pochodziły ze zdobyczy w byłej Kongresówce i Małopolsce.Znaleziono je w składach: 6 Flep (Parku technicznego lotnictwa c.k.) wLublinie oraz Flek 10 i Flek 17 (Kompanii zapasowych) w Krakowie iPrzemyślu. W styczniu i lutym1919roku zwieziono je do warsztatów IIRuchomego Parku Lotniczego w Krakowie, gdzie były remontowane iuruchamiane. Przydzielono je do Szkoły Pilotów w Krakowie i do 9Eskadry Lotniczej sformowanej na lotnisku Rakowickim. Samolot C.IVnr 44.52 został przydzielony do 3 Eskadry Lotniczej Bojowej we Lwo-wie, ale podczas lotu dostawczego 27 listopada 1918 roku lądowałprzymusowo w Gródku Jagiellońskim. Po dobiegu prawa połówkakomory płatów zwisała do ziemi. Samolot wrócił koleją do Krakowa. Lloyd C.IV szybko się wykruszyły, praktycznie służyłytylko w 1919 roku, później wycofano je z eksploatacji.Konstrukcja.Jednosilnikowy, dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej. Skrzydła dwudźwigarowe z du-żym skosem krawędzi natarcia tzw. Pfeiflugel (skrzydło-strzała) charakterystyczne dla płatowców Lloyd. Komora płatówdwuprzęsłowa. Pokrycie płótnem do samolotu nr 44.58. Od 44.61 do 44.77 były pokryte fornirem - wersja Fournierflugel.Lotki tylko na górnym płacie. Kadłub kratownicowy, pokryty sklejką. Kabina wspólna, wannowa. Usterzenie spawane z rurstalowych, profil płaski. Pokrycie stateczników sklejką, sterów - płótnem. Podwozie dwugoleniowe z osią stałą. Amortyza-cja sznurem gumowym. Silnik Austro-Daimler o mocy 118 kW (160 KM). Duży zbiornik paliwa na ponad 5 h lotu mieściłsię w kadłubie, rezerwowy opadowy nad górnym płatem. Zapas paliwa wynosił 215 dm3.Dane taktyczno-techniczne Lloyd C.VPaństwo:Austro-Węgry.Producent:MagyarLloyd Flugzeug und Motoren Fabrik w Aszod, WKF.Data oblotu:1917.Lata produkcji:1917-1918.Wy-produkowano:144 egzemplarze.Typ:samolot rozpo-znawczy.Konstrukcja:dwupłat o konstrukcji miesza-nej, podwozie klasyczne, stałe.Napęd:1 silnik Austro-Daimler Bauart 18000 lub Benz Bz IVa.Moc:185 KM(138 kW) – Austro-Daimler, 220 KM (164 kW) (Benz).Rozpiętość:11,20 m.Długość:7,22 m.Wysokość:3,00 m.Powierzchnia nośna:27,63 m2.Masa wła-sna:800 kg.Masa startowa:1125 kg.Prędkośćmaksymalna:165 km/h.Prędkość przelotowa:145km/h.Prędkość wznoszenia:3,92 m/s.Czas wzno-szenia na 1000 m:4'15".Pułap:4600 m.Zasięg:900km.Czas lotu:5 godz. 40 min.Uzbrojenie:1 karabin maszynowy ruchomy obserwatora kal. 8 mm Schwarzlosewz.07/12, do 90 kg bomb.Załoga:2 osoby.Użytkownicy:Austro-Węgry, Polska, Ukraina, Węgry.Kolejna konstrukcja węgierskiej wytwórni Lloydstanowiła rozwój poprzednich. Dążąc do poprawy osią-gów zabudowano mocniejszy silnik i poprawiono aerody-namikę płatowca. Zmniejszono wymiary, zaokrąglonoprzód kadłuba, piasta śmigła została osłonięta kołpakiem,zastosowano jednoprzęsłową komorę płatów, końcówkiskrzydeł i ster kierunku otrzymały zaokrąglony obrys. Sa-molotLloyd C.Vprodukowany był przez wytwórnię ma-cierzystą jakoseria 46z silnikiem Austro-Daimler o mocy136 kW (185 KM) i austriacką WKF -seria 82z silnikiemprodukcji węgierskiej Benz Bz IVa o mocy 162 kW (220KM) z wytwórni Marta w Arad. Cały płatowiec opróczsterów i lotek był pokryty sklejką, stąd przylgnęła do nie-go nazwaFornir.Lloyd C-V wprowadzony do służby w 1917 r. nafroncie wschodnim i froncie włoskim nie znalazł uznania.Był równie kruchy jak poprzednik i wkrótce wycofano godo szkół lotniczych i do kompanii zapasowych. Samolotten znany był w lotnictwie austriackim jako Kikeriki ("kuku-ryku"). Nazwa ta pochodziła od charakterystycznegokształtu usterzenia pionowego samolotu. Natomiast wlotnictwie polskim przyjęła się nazwa Fornir z racji pokry-cia całego samolotu sklejką.Wlotnictwie polskimznajdowało się 6 samolo-tówLloyd C.V Fornir.Pięć zdobyto na zaborcy w hanga-rach 6 Flep (Parku technicznego) w Lublinie 5 listopada1918 roku, a jeden w Krakowie. Na początku 1919 roku3zwieziono je do warsztatów II RPL, gdzie zostałypoddane przeglądowi i remontowi. Cztery przydzie-lono do 9 Eskadry Lotniczej i w styczniu 1919 rokuwykonywano na nich loty na Śląsk Cieszyński,współpracując z grupą gen. Latinika. Dwa: nr46.37inr46.38były wydzielone i stacjonowały na lotnisku wBielsku. Później brały udział w działaniach na terenieMałopolski Wschodniej. W drugiej połowie 1919 rokuwiększość została przydzielona do Szkoły Pilotów wKrakowie, gdzie służyła do końca roku. Ostatnie sa-moloty przechowywano jeszcze w 1920 r., ale byływyłączone z eksploatacji.Konstrukcja.Jednosilnikowy, dwumiejscowydwupłat o konstrukcji drewnianej. Skrzydła dwudźwi-garowe, o charakterystycznym obrysie pokryte sklej-ką. Komora płatów jednoprzęsłowa. Lotki przykrytepłótnem, wystające poza obrys skrzydła, były tylkona górnym płacie. Stojaki oprofilowane, silnie nachylone pod kątem 20° ku kadłubowi. Od podstawy tylnego stojaka wy-prowadzono zastrzał podpierający dodatkowo dźwigar górnego płata w miejscu równym połowie rozpiętości lotki. Kadłubkratownicowy, pokryty sklejką. Usterzenie z rur stalowych, stateczniki pokryte sklejką, stery płótnem. Podwozie dwugole-niowe z osią osłoniętą owiewką na kształt skrzydełka.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]