[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Linie lotnicze świata 2005 r.
Opracowanie:
Jerzy Liwiński
Ośrodek Informacji Naukowej,
Technicznej i Ekonomicznej
W 2005 r. linie lotnicze na świecie przewiozły ponad 2 mld pasażerów i 38 mln
ton ładunków. Największy udział w rynku, wynoszący 35% miały linie amerykańskie.
Dynamika wzrostu w przewozach pasażerskich wyniosła 7%, w cargo - 3% i była niższa
niż w 2004 r. (10%). Flota 23 tys. średnich i dużych samolotów komunikacyjnych
wykonywała dziennie 70 tys. rejsów.
Raport roczny ICAO – 2005
Z raportu rocznego Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO
(International Civil Aviation Organization)
opublikowanego w dokumencie Doc 9862
„Annual Report of the Council 2005” wynika, że w 189 państwach członkowskich, w lotach
rozkładowych, przewiezionych zostało 2022 mln pasażerów (praca przewozowa – 3720 mld
pasażerokm PKm) oraz 37,7 mln ton ładunków (praca przewozowa – 142,6 mld tonokm
TKm), a także około 1,0 mln ton poczty (praca przewozowa - 4,7 mld TKm). Ogólna praca
przewozowa (uwzględniająca wagę pasażerów i ich bagaż oraz tonażu cargo i poczty)
wyniosła ogółem 487.740 mln TKm. W osiągnięciu powyższych wyników udział
poszczególnych regionów świata przedstawiał się następująco: Ameryka Północna – 33,2%,
Europa – 27,2%, Azja / Pacyfik – 28,5%, Ameryka Południowa / Karaiby - 4 %, Bliski
Wschód - 5 % i Afryka – 2,1%. Samoloty pasażerskie i transportowe wykonały 24,9 mln
rejsów (30,8 mld samolotokm).
Wskaźnik zapełnienia miejsc pasażerskich tzw.
load factor
wyniósł 75 %. Najwyższe
wartości uzyskali przewoźnicy z Ameryki Północnej - 78%, Europy - 76% i Bliskiego
Wschodu – 73%, a najniższe z Afryki - 66%, Ameryki Południowej / Karaibów – 58 %.
Natomiast w przewozach cargo wskaźnik ten wyniósł 63%.
Dynamika wzrostu 2005 r., wynosząca w przewozach pasażerskich - 7 %, w cargo - 3
% była niższa niż w 2004 roku (powyżej 10%). W przedziale czasowym ostatnich pięciu lat
liczba pasażerów wzrosła z 1640 mln (w 2001 r.) do 2022 mln (wzrost o 23 %), a tonaż
ładunków zwiększył się odpowiednio z 28,8 mln do 37,7 mln ton (o 31 %), przy
jednoczesnym spadku poczty o 11%. W okresie ćwierćwiecza 1981 - 2005 r. liczba
pasażerów wzrosła z 752 mln pasażerów do 2022 mln (wzrost o 169 %), a tonaż ładunków z
10,9 mln do 37,7 mln ton (o 246 %).
W 2005 r. zadania przewozowe realizowała flota ponad 22 tys. średnich i dużych
samolotów pasażerskich i towarowych. Na koniec roku było 22133 maszyn o masie startowej
powyżej 9 ton (20 tys. funtów), w tym: 18246 szt. z silnikami odrzutowymi, 3765 szt. z
silnikami turbośmigłowymi i 122 szt. z silnikami tłokowymi.
Oprócz rejsów rozkładowych (regularnych) realizowane były połączenia nieregularne
(np. czartery turystyczne), które stanowią około 8% całości ruchu. Szacuje się, że w tych
rejsach, w ruchu międzynarodowym, wykonano pracę przewozową 250 mld PKm, a w ruchu
krajowym 18 mld PKm. Należy nadmienić, że realizacja lotów nieregularnych nie jest
przedmiotem szczegółowych statystyk, prowadzonych przez Organizację ICAO.
Rozkładowe przewozy międzynarodowe
W 2005 r. w lotach rozkładowych, w ruchu międzynarodowym, przewieziono 704 mln
pasażerów (praca przewozowa 2197 mld pasażerokm PKm) oraz 22,6 mln ton ładunków
(praca przewozowa 118,5 mld tonokm TKm). Aby zrealizować powyższe przewozy
wykonano 7,1 mln rejsów (14,8 mld samolotokm). W osiągnięciu wyniku przewozowego 704
mln pasażerów udział poszczególnych regionów świata był następujący: Europa – 361 mln
(51,3 % przewozów światowych), Azja / Pacyfik – 151 mln, Ameryka Północna – 93 mln,
Bliski Wschód – 46 mln, Ameryka Południowa/Karaiby – 31 mln i Afryka – 22 mln.
Wskaźnik
load factor
w lotach międzynarodowych wyniósł - 75%. Najwyższą wartość
osiągnęli przewoźnicy z Ameryki Północnej (79%) i Europy (77%), a najniższą Afryki (66%).
W przewozach ładunków wskaźnik ten wyniósł 64%, z tego najwyższe wartości osiągnięte
zostały przez przewoźników z Europy i Azji/Pacyfiku, a najniższe z Afryki.
Przewóz 704 mln pasażerów w ruchu międzynarodowym stanowi 35 % ogólnych
przewozów (krajowych i międzynarodowych). W poszczególnych regionach udział ten
przedstawiał się następująco: Bliski Wschód - 66%, Europa - 67%, Afryka - 56%, Azja /
Pacyfik - 30%, Ameryka Południowa i Środkowa - 29% oraz Ameryka Północna - 12,0%.
Ranking państw
W osiągnięciu wyniku przewozowego wynoszącego: 3720 mld PKm, największy
udział miały państwa o wysokim poziomie rozwoju gospodarczego, w tym: USA - 33,4 %
światowych przewozów, Chiny - 5,4%, Wielka Brytania - 5,4%, Niemcy - 4,9 %, Japonia -
4,1%, Francja - 3,6%, Australia - 2,7%, Kanada - 2,5%, Singapur - 2,2% oraz Holandia -
2,2%. Wymienione wyżej dziesięć państw, wykonało pracę przewozową 2477 mld PKm, co
stanowi 66% wyniku światowego, natomiast sto ostatnich miejsc z rankingu - tylko 20 mld
PKm. Zrealizowana przez polskich przewoźników praca przewozowa wynosząca 6,2 mld
PKm, stanowi 0,17% przewozów światowych i klasyfikuje nasz kraj na 49 miejscu. Należy
nadmienić, że wynik przewozowy z poprzedniego roku wynoszący 5,9 mld PKm lokował
nasz kraj na 46 miejscu.
Największą dynamikę rocznego wzrostu PKm (wśród państw zajmujących w rankingu
pierwsze 50 miejsc) osiągnęły: Chiny – 14,6%, Irlandia – 29%, Katar – 47%, Kenia – 23% i
Peru – 36 % (Polska – 6,2%).
W osiągnięciu wyniku przewozowego cargo wynoszącego 142,6 mld TKm największy
udział miały: USA - 26,2% przewozów światowych, Japonia - 6,0 %, Niemcy - 5,4%, Chiny -
5,3% i Singapur - 5,3%. Wynik Polski: 0.071 mld TKm, stanowi 0,05% światowych
przewozów i klasyfikuje nasz kraj na 57 miejscu (ubiegłoroczny wynik przewozowy
wynoszący 0,077 mld TKm lokował nasz kraj na 56 miejscu).
Największe roczne wzrosty pracy przewozowej cargo (wśród państw zajmujących w
rankingu pierwsze 50 miejsc) osiągnęły: Australia – 29%, Katar – 85% i Kenia 31% (Polska –
„minus” 7,6 %).
Statystyki linii lotniczych
Roczne statystyki opublikowały też międzynarodowe organizacje zrzeszające linie
lotnicze. Obejmują one wyniki przewozowe uzyskane w ruchu regularnym (rozkładowym)
oraz nieregularnym. Ponieważ wyniki przewozowe linii lotniczych są bardzo zróżnicowane
(od kilku tysięcy do stu milionów pasażerów) do statystyk przyjmuje się jedynie dane 200
największych przewoźników.
Z powyższych statystyk wynika, że w 2005 r. linie lotnicze świata, w lotach
regularnych i nieregularnych przewiozły łącznie 2065 mln pasażerów, wykonując pracę 3950
mld PKm. W stosunku do 2004 r. praca przewozowa zwiększyła się o 8,2%, a liczba
pasażerów o 7,6%. Średni stopień wykorzystania miejsc pasażerskich
load factor
wyniósł
75,3%.
Największy udział w światowych przewozach miały „tradycyjne” linie lotnicze, w
większości realizujące loty rozkładowe. Przewiozły one 1534 mln pasażerów (74,2 % udziału
światowego), wykonując pracę przewozową 3236 mld PKm, przy wskaźniku wykorzystania
miejsc wynoszącym 75%.
Linie lotnicze realizujące loty według formuły „low cost” przewiozły 278 mln
pasażerów (udział 13,4%), wykonując pracę przewozową 353 mld PKm, przy średnim
zapełnieniu miejsc wynoszącym 77,4%. Największe ilości pasażerów przewiozły linie:
amerykańskie Southwest Airlines – 77,7 mln i US Airways – 40 mln oraz irlandzkie Ryanair
– 33,4 mln i brytyjskie EasyJet – 29,6 mln.
Linie lotnicze specjalizujące się w czarterach turystycznych (np. Fischer Air Polska)
przewiozły 78 mln pasażerów (udział 3,8%), wykonując pracę przewozową 225 mld PKm,
przy średnim zapełnieniu wynoszącym 82,7%.
Regionalne linie lotnicze przewiozły 176 mln pasażerów (udział 8,5%), wykonując
pracę przewozową 134 mld PKm, przy średnim wykorzystaniu miejsc – 69,7%. Największą
liczbę pasażerów przewiozły linie amerykańskie: American Eagle Airlines – 17,5 mln,
SkyWest Airlines - 16,6 mln, ExpressJet - 16 mln i Mesa Airlines – 13,1 mln.
W liniach lotniczych na świecie zatrudnionych było 1385 tys. personelu, w tym w
liniach: „tradycyjnych” – 1210 tys., niskokosztowych - 83 tys., turystycznych – 23 tys. i
regionalnych – 69 tys. W stosunku do 2004 roku, wzrost zatrudnienia nastąpił w liniach:
niskokosztowych (9,3%), turystycznych (6,7%) i regionalnych (3,5%), natomiast spadek w
liniach „tradycyjnych” (minus 1,1 %). Wzrost zatrudnienia nastąpił we wszystkich regionach
świata za wyjątkiem Ameryki Północnej i Afryki, w których redukcja wyniosła odpowiednio
5% i 12%. Najwięcej personelu zatrudniają linie lotnicze: Air France-KLM Group – 102,4
tys., American Airlines – 88,4 tys., Delta Air Lines – 55,7 tys. oraz United Airlines 57,0 tys.
W wielu liniach lotniczych kontynuowano, zapoczątkowaną w poprzednich latach,
redukcję personelu. Największe zwolnienia objęły duże linie amerykańskie - Delta Air Lines i
Northwest Airlines. Redukcje personelu z reguły omijały przewoźników niskokosztowych.
W 2005 r. linie lotnicze na świecie przewiozły 38 mln ton ładunków, wykonując pracę
przewozową 145 mld TKm. Największą pracę wykonały linie: FedEx Expres (14,6 mld
PKm), Air France-KLM (10,6 mld), UPS United Parcel Service (8,5 mld), Lufthansa Group
(7,8 mld), Singapure Airlines (7,5 mld), chińskie Cathay Pacyfic (6,6 mld), Korean Air (6,1
mld), China Airlines (6,0 mld), amerykańskie Atlas Air (6,0 mld) i luksemburskie Cargolux
Airlines (5,3 mld).
Ranking linii lotniczych świat, Europa, Polska - 2005 r.
(przewozy pasażerskie)
Ranking
Pasażerowie
Linia lotnicza
Praca
przewozo
wa PKm
Flota
(szt.)
Liczba
Zmiana
roczna
1
Delta Air Lines, USA
118,9
0,2 %
193,0
462
[ Pobierz całość w formacie PDF ]