Linie lotnicze swiata 2004, Lotnictwo cywilne, Publikacje ULC

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Linie lotnicze świata 2004 r.
Opracowanie:
Jerzy Liwiński
Ośrodek Informacji Naukowej,
Technicznej i Ekonomicznej
W 2004 roku na świecie transportem powietrznym przewieziono około 1940 mln
pasażerów, w tym 1887 mln w lotach rozkładowych oraz 37,7 mln ton ładunków.
Dynamika rocznego wzrostu wyniosła odpowiednio 11,6% i 12,5% i była najwyższa na
przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Największy udział w rynku mają linie
amerykańskie, których udział w światowych przewozach pasażerskich wynosił 33,8% i
26,8 % w cargo. Największą dynamikę rocznego wzrostu osiągnęły linie chińskie.
Z raportu rocznego Organizacji ICAO opublikowanego w dokumencie Doc 9851
„Annual Report of the Council 2004” wynika, że w lotach rozkładowych, w ruchu krajowym i
międzynarodowym, przewiezionych zostało: 1887 mln pasażerów (praca przewozowa –
3.441,8 mld pasażero-kilometrów PKm) oraz 37,7 mln ton ładunków (praca przewozowa –
140,2 mld tono-kilometrów TKm), a także około 1,0 mln ton poczty (praca przewozowa - 4,6
mld TKm). Samoloty pasażerskie i transportowe wykonały 23.760 tys. rejsów (25,7 mld
samoloto-kilometrów). W osiągnięciu powyższych wyników przewozowych udział
poszczególnych regionów świata był zróżnicowany i szacunkowo przedstawiał się
następująco: Ameryka Północna - 35%, Europa - 30%, Azja / Pacyfik - 25%, Ameryka
Południowa / Karaiby - 5 %, Bliski Wschód - 3 % i Afryka - 2%.
Parametrem charakteryzującym ekonomiczność lotu jest stopień wypełnienia miejsc
pasażerskich, wyrażany w procentach wskaźnik „load factor”. Za ubiegły rok jego ogólna
wartość wyniosła 73 %, z czego najlepsze wyniki osiągnęli przewoźnicy z Ameryki Północnej
(76%) i Europy (74%) i a najniższe z Afryki (66%). Natomiast wskaźnik „load factor” w
przewozach cargo wyniósł 62%, z czego najlepsze wyniki osiągnięte zostały w Europie
(68%), a najniższe w Afryce i Ameryce Południowej/Karaibach (po 54 %).
Uzyskane w 2004 roku wyniki wielkości maksymalnych przewozów osiągniętych w
2000 roku (1672 mln, 30,4 ton ), po którym to nastąpił kryzys związany z atakiem
terrorystycznym 11 września 2001 r. Dynamika wzrostu z 2004 r. wynosząca w przewozach
pasażerów 11,6% i tonażu cargo 12,5% jest w okresie ostatnich lat najwyższa i odbiega od
wielkości przed kryzysem, kiedy to przewozy corocznie wzrastały o 5 – 8 %. (np. 1995 -
5,8%, 1999 r. - 6,2 %), a także w latach późniejszych (np. 2002 – spadek 0,1%, 2003 – 3,2%).
Ubiegłoroczne zadania przewozowe realizowała flota 22 tys. samolotów pasażerskich
i towarowych o średniej i dużej pojemności. Na koniec roku było 21 943 samolotów o masie
startowej ponad 9 ton (20 tys. funtów), w tym: 17895 szt. (81,6%) z silnikami odrzutowymi,
3910 szt. (17,8%) z silnikami turbośmigłowymi i 138 szt. (0,6%) z silnikami tłokowymi.
Najpopularniejszymi odrzutowymi komunikacyjnymi samolotami były: Boeing 737 (4,2 tys.
szt.), Airbusy rodziny A320 (2,4 tys.), Boeing MD-80 (1,1 tys.), Boeing 747 (1,0 tys.) i
Boeing 757, natomiast z samolotów regionalnych Bombardier CRJ100/200 (990 szt.) i
Embraer ERJ-135/140/145 (820 szt.).
Analizując wyniki przewozowe państw, członków ICAO za okres ostatniego
dziesięciolecia 1995 - 2004 r. można stwierdzić, że liczba przewiezionych pasażerów i
ładunków wzrosła odpowiednio z 1304 mln do 1887 mln (wzrost o 45%) i ładunków z 22,2
mln ton do 37,7 mln ton (wzrost o 70%), przy jednoczesnym spadku przewozów poczty o 18
%. Flota statków powietrznych uległa zwiększeniu o 32% (1995 r. - 16586 samolotów).
Przewozy międzynarodowe
W 2004 r., w lotach rozkładowych, w ruchu międzynarodowym, przewieziono 648,5 mln
pasażerów, wykonując pracę przewozową 2013,5 mld PKm, a także 22,7 mln ton ładunków
(praca przewozowa cargo 116,3 mld TKm). Aby zrealizować powyższe przewozy wykonano
6,7 mln rejsów (13,8 mld samoloto-kilometrów). W osiągnięciu wyniku przewozowego 648,5
mln pasażerów udział poszczególnych regionów świata był następujący: Europa – 329,3 mln
(50,8 % przewozów światowych), Azja i Ocean Spokojny – 144,3 mln, Ameryka Północna –
83,4 mln, Bliski Wschód – 42,7 mln, Ameryka Południowa/Karaiby – 29,2 mln i Afryka –
19,7 mln, natomiast wykonanej pracy przewozowej 2013,5 mld pasażerokilometrów: Europa
– 785,8 mld PKm (39,0% przewozów światowych), Azja i Ocean Spokojny – 588,0 mld
PKm, Ameryka Północna – 354,3 mld PKm, Bliski Wschód – 132,9 mld PKm, Ameryka
Południowa/Karaiby – 88,0 mld PKm i Afryka – 64,3 mld PKm.
Wskaźnik wypełnienia miejsc pasażerskich „load factor” w lotach międzynarodowych
wyniósł na świecie - 74%. Najwyższą jego wartość osiągnęli przewoźnicy z Ameryki
Północnej (79%) i Europy (75%), a najniższą Afryki (66%). Natomiast „load factor” w
przewozach cargo wyniósł 64%, z tego najwyższe wartości osiągnięte zostały przez
przewoźników z Europy (68%) i Azji/Pacyfiku (65%), a najniższe z Afryki (54 %).
Zrealizowane przewozy w ruchu międzynarodowym: 648,5 mld pasażerów stanowią 34 %
przewozów krajowych i międzynarodowych. Udział regionów świata był zróżnicowany i
przedstawiał się następująco: Bliski Wschód - 67%, Europa - 66%, Afryka - 56%, Azja i
Ocean Spokojny - 30%, Ameryka Południowa i Środkowa - 29% oraz Ameryka Północna -
12,0%. Wykonana praca przewozowa w ruchu międzynarodowym 2013 mld PKm 116 mld
TKm stanowi odpowiednio 58% i 83% ogólnych światowych przewozów.
Ranking państw
W osiągnięciu wyniku przewozowego 3441,8 mld pasażero-kilometrów, w ruchu
rozkładowym krajowym i międzynarodowym, największy udział miały państwa o wysokim
poziomie rozwoju gospodarczego. Ranking dziesięciu państw o wykonanej największej pracy
przewozowej przedstawia się następująco: USA - 1064 mld PKm (33,8 % światowych
przewozów), Wielka Brytania - 183 mld PKm (5,3%), Chiny - 176 mld PKm (5,1%), Niemcy
- 170 mld PKm (4,9 %), Japonia - 154 mld PKm (4,5%), Francja - 124 mld PKm (3,6%),
Australia - 95 mld PKm (2,7%), Kanada - 87 mld PKm (2,5%), Singapur - 79 mld PKm
(2,3%) oraz Emiraty Arabskie - 76 mld PKm (2,2%). Charakterystycznym jest, iż
wymienione wyżej dziesięć państw wykonało 67% światowych przewozów. Zrealizowana
przez polskiego narodowego przewoźnika PLL LOT praca przewozowa wynosząca 5,9 mld
PKm, stanowi 0,17% przewozów światowych i klasyfikuje nasz kraj na 46 miejscu.
Największe roczne wzrosty przewozów pasażerskich wśród państw o dużych
przewozach osiągnęły m.in: Chiny – 41%, Singapur - 52%, Emiraty Arabskie – 31%, Indie –
24%, Irlandia – 26%, Indonezja – 34%, Qatar – 52%, Finlandia – 24% i Wietnam – 36%.
Na zrealizowane w 2004 roku przewozy cargo wynoszące 140,2 mld TKm największy
wpływ miały: USA – 37,4 mld TKm (26,7% przewozów światowych), Japonia – 8,9 mld
TKm (6,4 %), Chiny – 8,2 mld TKm (5,8%), Niemcy – 8,1 mld TKm (5,7%), Korea – 7,9 mld
TKm (5,7 %), Singapur – 7,2 mld TKm (5,1%), Wielka Brytania - 5,7 mld TKm (4,1%),
Francja - 5,6 mld TKm (4,0%), Holandia - 4,8 mld TKm (3,4%) i Luksemburg - 4,3 mld TKm
(3,3%). Wymienione powyżej dziesięć państw wykonało ponad 70 % światowych
przewozów. Wynik przewozowy Polski wynoszący 0.077 mld TKm stanowi 0,05%
światowych przewozów i klasyfikuje nasz kraj na 56 miejscu.
W stosunku do roku 2003 największe roczne wzrosty przewozów cargo wśród państw
o dużych przewozach osiągnęły m.in: Chiny – 28 %, Emiraty Arabskie – 33%, Australia –
40%, Rosja – 27%, Kolumbia – 68%, Qatar – 70% i Finlandia – 27%, a największe spadki:
Szwajcaria – 13 % i Nowa Zelandia – 6%. Polska zanotowała wzrost przewozów ładunków o
8 %.
2004 rok - Ranking linii lotniczych
Praca przewozowa PKm
Linia lotnicza
Liczba
pasaż.
(pax)
Load
factor
(%)
Flota
(szt.)
Wielkość Zmiana
Ranking
(mln)
roczna (%)
1
American Airlines, USA
209,2
8,4
91,6
74,8
690
2
United Airlines, USA
184,3
10,3
70,8
79,2
446
3
Delta Air Lines, USA
182,3
14,8
110,0
74,7
475
4
Air France-KLM Group, Francja 170,0
8,9
64,1
78,8
355
5
Northwest Airlines, USA
118,0
7,0
55,4
80,2
436
6
British Airways, Wk. Brytania
107,9
4,7
35,7
74,8
232
7
Continental Airlines, USA
105,8
11,0
42,7
77,6
354
8
Lufthansa, Niemcy
104,1
14,7
50,9
74,0
223
9
Japan Airlines, Japonia
102,3
9,1
59,5
67,4
212
10
Southwest Airlines
85,9
11,4
70,9
69,5
422
11
Qantas Airways, Australia
84,8
9,8
31,5
76,4
122
12
Singapore Airlines, Singapur
77,6
20,0
15,9
74,3
89
13
Air Canada, Kanada
69,9
9,8
27,6
76,8
195
14
US Airways, USA
64,3
5,7
41,5
75,1
282
15
All Nippon Airways, Japonia
57,6
3,3
48,6
67,2
180
16
Cathay Pacific, Chiny
57,3
33,9
13,7
77,3
87
17
Emirates, ZEA
51,4
28,1
12,5
74,6
66
18
Thai Airways, Tajlandia
50,6
14,1
19,5
72,5
79
19
Air China, Chiny
46,6
39,3
24,5
71,9
135
20
Iberia Airlines, Hiszpania
45,9
9,1
26,7
75,2
150
21
Korean Air, Korea Płd.
45,9
14,6
21,3
71,1
125
22
Malaysia Airlines, Malezja
44,2
17,4
17,5
69,0
105
23
America West Airlines, USA
37,5
9,6
21,1
77,4
138
24
China Southern Airlines, Chiny 37,2
41,0
28,2
69,2
202
25
Alitalia, Włochy
33,9
7,1
22,3
70,9
144
26
Virgin Atlantic Airways, W.
Bryt.
30,2
12,2
4,3
77,7
29
27
China Airlines, Taiwan
29,6
24,6
8,9
77,1
59
28
Varig, Brazylia
28,3
6,6
12,3
73,3
97
29
China Eastern Airlines, Chiny
27,6
51,0
17,7
66,3
172
30
SAS Scand. Airlines, Szwecja
26,4
20,7
23,8
65,2
132
…….
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jausten.xlx.pl