[ Pobierz całość w formacie PDF ]
LEKCJONARZ MSZALNY
TOM III
OKRES ZWYKŁY
OD 1 TYGODNIA ZWYKŁEGO
DO 11 TYGODNIA ZWYKŁEGO
PALLOTTINUM 1991
POZNAŃWARSZAWA
PRYMAS POLSKI
PRZEWODNICZĄCY KONFERENCJI
EPISKOPATU POLSKI
Nr 2295/74/P.
DEKRET
Mając na uwadze postanowienia świętej Kongregacji Pro
Cultu Divino, wyrażające zgodę na druk — już wydanych to
mów —Lekcjonarza Mszalnego, Konferencja Episkopatu Polski
zezwala na drukowanie tomu II wymienionej księgi liturgicznej
(Niedziele w ciągu roku) — Wydawnictwu P
ALLOTTINUM
w PoznaniuWarszawie.
Wszelkie prawa przedruku zastrzeżone są Konferencji Epi
skopatu Polski.
Warszawa, dnia 21 września 1974 roku.
† S
TEFAN
Kard. W
YSZYŃSKI
Przewodniczący Konferencji
Episkopatu Polski
Prymas Polski
SACRA CONGREGATIO PRO CULTU DIVINO
Prot. N. 2142/74
DIŒCESIUM POLONIÆ
Instante Eminentissimo Domino Stephano Wyszyński, Ar
chiepiscopo GnesnensiVarsaviensi, Primato Poloniæ, litteris
die 23 mensis septembris 1974 datis, vigore facultatum huic Sa
cræ Congregationi a Summo Pontifice P
AULO VI
tributarum, in
terpretationem polonam Ordinis Lectionum Missæ, cui titulus
Czytania Mszalne, tom III, okres zwykły od I do XI tygodnia
zwykłego, prout in adiect prostat exemplari, perlibenter proba
mus seu confirmamus.
Contrariis quibuslibet minime obstantibus.
Ex ædibus Sacræ Congregationis pro Cultu Divino, die 30
mensis septembris 1974.
Praetectus
† I
ACOBUS
R. Card. K
NOX
a Secrelis
† A. BUGNINI
WSTĘP
1.
Zasady, które kierowały doborem tekstów na niedziele i dni po
wszednie okresu zwykłego, podano we Wprowadzeniu, w nr. 1517 (zob.
Tom I).
2.
W lekcjonarzu na dni powszednie okresu zwykłego przyjęto za
sadę czytania półciągłego. Daje to możliwość lepszego poznania ksiąg Pi
sma świętego przez wiernych, którzy codziennie uczestniczą we Mszy
świętej. Dlatego należy z zasady stosować te czytania we wszystkie dni
powszednie, z wyjątkiem uroczystości i świąt. Gdy przypada wspomnienie
świętego, można wybrać czytania z bieżącego dnia albo o świętym. Jeżeli
wskutek tego odpadną perykopy mające znaczenie dla całości księgi, cele
brans może je przenieść na inny dzień tygodnia lub połączyć z innymi pe
rykopami.
3.
Jeżeli istnieje obawa, że jakiś tekst nie zostanie dobrze zrozu
miany w danym zgromadzeniu, albo gdy ten sam tekst ma być czytany w
najbliższych dniach, celebrans może wybrać inne czytania.
4.
W czasie Mszy dla specjalnych grup, które nie uczestniczą co
dziennie we Mszy świętej, kapłan może wybrać czytania odpowiedniejsze
na tą okoliczność, byleby pochodziły z zatwierdzonego lekcjonarza.
5.
Aby zapewnić wiernym owocne uczestnictwo w liturgii słowa,
celebrans powinien w przeddzień dokonać wyboru czytań i porozumieć się
z wykonawcami liturgii słowa: lektorem i psałterzystą lub zespołem śpie
waczym i organistą (por. Wprowadzenie do Mszału, nr 73).
6.
Psalm responsoryjny jest związany z pierwszym czytaniem. Dla
tego jeżeli przenosi się to czytanie, razem z nim przenosi się odpowiedni
psalm responsoryjny.
7.
Jeżeli się śpiewa, można oprócz psalmu wyznaczonego w lek
cjonarzu wziąć graduał z Graduału Rzymskiego albo psalm responsoryjny
bądź allelujatyczny z Graduału Zwykłego, w formie określonej w tych
księgach.
8.
Po drugim czytaniu następuje „Alleluja” lub inny śpiew przed
Ewangelią zgodnie z okresem liturgicznym.
a) „Alleluja” śpiewa się przez cały rok poza wielkim postem. Śpiew
rozpoczynają wszyscy albo chór, albo kantor. „Alleluja” się powtarza
zgodnie z wymaganiami melodii. Werset bierze się z lekcjonarza. Jeżeli
śpiewa się po łacinie, można wziąć werset z Graduału Rzymskiego.
b) Inny śpiew przed Ewangelią stanowi albo werset przed Ewangelią
obramowany aklamacją, albo traktus łaciński w tej postaci, w jakiej podaje
go Graduał Rzymski.
9.
Kiedy jest tylko jedno czytanie przed Ewangelią, wówczas:
a) poza wielkim postem można wykonać:
— albo psalm responsoryjny,
— albo psalm responsoryjny i śpiew przed Ewangelią,
— albo tylko psalm responsoryjny,
— albo tylko śpiew przed Ewangelią;
b) w okresie wielkiego postu można wziąć albo psalm responsoryjny,
albo śpiew przed Ewangelią.
10.
Psalm responsoryjny należy odrecytować, jeśli się go nie śpiewa.
Natomiast „Alleluja” i werset przed Ewangelią można opuścić, jeśli nie są
śpiewane.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]