[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Lekcja 2
.::WPROWADZENIE DO ZMZ
W
itam w kolejnej lekcji. Dzisiaj zaczniemy na poważnie uczyć się technik
zapamiętywania. Rozpoczniemy od Zakładkowej Metody Zapamiętywania (ZMZ). Jest to
jedna z trzech podstawowych technik, które zostaną opisane w tym kursie. Korzystając z nich
można zapamiętać praktycznie każdą informację, o czym sam najlepiej się przekonasz.
Zacznijmy więc!
Czym jest w ogóle ZMZ?
Z
astanawiasz się być może czym w ogóle jest wspominana wyżej metoda. Działa ona
dzięki posiadaniu w pamięci tzw.
haków
czy właśnie
zakładek pamięci
(synonimy w tym
wypadku) pod które „podczepiamy” nowy informacje, które chcemy zapamiętać. Chociaż
brzmi to skomplikowanie, zaraz załapiesz o co chodzi.
Czym zatem są te zakładki?
Z
akładką może być praktycznie każde zapamiętane przez nas w tym celu słowo.
Następnie z tym słowem łączymy informacje które chcemy zapamiętać - oczywiście przez
odpowiednie skojarzenia(wspominałem o nich w poprzedniej lekcji, ale jeszcze powtórzę w
dalszej części). Gdy informację chcemy odtworzyć, przypominamy sobie naszą zakładkę, a
następnie ona „przypomina” nam co było do niej przyłączone. Bądź spokojny, zaraz
przejdziemy do praktycznej prezentacji tej metody.
Praktyka…
J
ak zapewne się domyśliłeś, żeby ta metoda działała, musimy posiadać zapamiętane
zakładki. Jak wspomniałem może nią być każda rzecz, ale pozwól że póki co narzucę Ci kilka
możliwości. Zacznijmy od nauczenia się zakładek „cielesnych”. Podam Ci ich na razie tylko 8,
żebyś szybko się ich nauczył i przeszedł do praktyki. Oto one(są to części ciała, patrząc od
góry)
Oko
Usta
Szyja
Ręka
Brzuch
Udo
Kolano
Stopa
Ż
eby łatwo je zapamiętać, zobacz całego siebie w wyobraźni i przyjrzyj się po kolei
wymienionym częściom ciała. Prawdopodobnie łatwiej Ci będzie, gdy zamkniesz oczy. Zrób
to teraz! Następnie znów zamknij oczy i wyobraź sobie tym razem te części w odwrotnej
kolejności. Powinieneś już je pamiętać.
D
obra, mamy nasze osiem zakładek, ale jak je wykorzystać? Powiedzmy że chcesz
zapamiętać rzeczy, które zabierasz na wakacje. Upewnij się, że pamiętasz zakładki i przygotuj
się na zaskakujące wyniki. Oto lista rzeczy:
-szczoteczka do zębów
-buty
-książka
-pasta do zębów
-piżama
-baterie
-okulary
-laptop
J
ak je zapamiętać używając ZMZ? Otóż przypomnij sobie naszą pierwszą zakładkę. Było
nią oko. Teraz weźmy pierwszą rzecz do zapamiętania – w naszym wypadku jest to
szczoteczka do zębów. Musimy je jakoś połączyć, pamiętając o cechach jakie powinien mieć
obraz bądź skojarzenie:
-barwny:
obraz powinien w miarę możliwości być barwny, kolorowy, w
przeciwieństwie do szarawego czy czarno białego.
-żywy:
na obrazie coś powinno się dziać, być jakaś akcja; nie powinien być to obraz
statyczny, lecz bardziej film.
-
niezwykły:
powinien być w jakiś sposób niezwykły, absurdalny, nierealny itp.
Latające samochody, zapałki wielkości wieżowca itp. Wszystko co jest w jakiś sposób
inne i nierealne jest dobre. Najgorsze są obrazy które mógłbyś zobaczyć naprawdę w
swoim życiu.
-wywołujący emocje:
kiedy coś wywołuje w Tobie jakieś emocje to oznacza że nie
jest Ci obojętne. Takie rzeczy samoistnie zapamiętujemy, w przeciwieństwie do tych
które są dla nas bez znaczenia(tym samym nie wywołują emocji). Dlatego np.
pamiętamy długo słowa które nas zraniły, ale zwykłe rozmowy „o pogodzie” nie
zamieszkują w naszej pamięci zbyt długo. Prostym sposobem, żeby stworzyć
emocjonujący obraz jest umieszczenie siebie w nim. Zamiast oglądać jako obserwator
sam w nim uczestniczysz – to co Tobie się dzieje nie będzie Ci obojętne.
-szczegółowy:
kiedy wyobrażasz sobie np. krzesło, musisz określić jakiego jest
kształtu, czy jest drewniane czy plastikowe, czy wygląda na nowe czy zużyte itp. Po
prostu dodajesz szczegóły do tego co widzisz. Na przykład wyobraź sobie teraz
książkę. Ok… jaki był kolor okładki, czy była gruba czy cienka, nowa czy zniszczona, czy
był jakiś napis na okładce, jaki itd. Właśnie o takie szczegóły mi chodzi. Z drugiej
strony nie możesz też przesadzać i tracić czas na tworzenie miliona szczegółów.
-wyraźny:
ostatnim elementem na który chciałbym zwrócić uwagę jest ostrość i
wyraźność. Obraz nie powinien być rozmazany, widziany przez mgłę czy nie ostry.
T
ak więc twórz obrazy które są
barwne
i
żywe
w jakiś sposób
niezwykłe
i
niecodzienne
w których
sam bierzesz udział
i
wywołują Twoje emocje
. Pamiętaj aby widzieć
szczegóły
i by
obraz był
ostry
i
wyraźny
.
I
jeszcze ostateczna uwaga, niech obraz pobudza jak najwięcej zmysłów. Tj. zamiast
tylko widzieć obraz, poczuj zapach, dotyk, smak itp.
O
k, to było powtórzenie z ostatniej lekcji. Zastosujmy to w końcu w praktyce. Wyobraź
sobie twoją szczoteczkę do zębów. Jak wygląda, jaki ma kolor, może pamiętasz jak pachnie?
Wyobraź sobie teraz jak bierzesz tę szczoteczkę do zębów i myjesz nią Twoje oko! U mnie to
zdecydowanie wywołuje emocję! Pamiętaj, żeby zobaczyć to w swojej wyobraźni(zamknięcie
oczu może na początku pomagać)- jest to niezbędny warunek, żeby ta metoda działała. Miej
na uwadze także listę cech żywego skojarzenia/obrazu.
D
obra, zobaczyłeś jak myjesz szczoteczką oko. Przejdźmy do następnego elementu
buty i usta. Jakby je tu połączyć w niezwykły sposób… Jesteś bardzo głodny, bierzesz buta i
zaczynasz go jeść. Żeby dodać emocji niech but będzie stary, obdarty i zabłocony.
T
eraz samodzielnie rozpraw się z resztą. Dla ułatwienia podałem przykłady jak mogło
by to wyglądać:
Książka -> szyja
. Czujesz jakby coś Ci stanęło w przełyku. Klepiesz się w tył pleców i nagle z
szyi zaczynają wypadać książki. Jedna po drugiej lecą w dół. Strumień książek lecących z szyi –
o to chodzi.
Pasta do zębów -> Ręka
. Smarujesz sobie ręce pastą do zębów jak kremem do rąk. Pamiętaj
żeby widzieć szczegóły. Pobudzaj wszystkie zmysły w miarę możliwości. Poczuj zapach pasty i
jej lepkość oraz chłód na Twoich rękach!
Piżama -> Brzuch
. Z pępka wyciągasz piżamę. Zadbaj o to, żeby zobaczyć jak ona wygląda.
Ma np. czerwono czarne paski.
Udo -> Baterię
. Twoja noga nie chce się ruszać. Bierzesz baterię, otwierasz „klapkę” w udzie i
wymieniasz baterie. No, teraz działa jak nowa!
Okulary -> Kolano
. Ktoś w Ciebie rzuca okularami. Lecą jak strzały i w końcu jedna wbija Ci
się w kolano. Tryska krew…
Laptop -> Stopa
. Skaczesz po swoim laptopie. Słyszysz łamiący się plastik, widzisz jak
wylatują różne dziwne elementy. Już raczej nikt go więcej nie użyje…
B
rawo. Jeśli potraktowałeś to poważnie i wyobrażałeś sobie wszystkie te „filmiki” to
bez problemu odtworzysz listę przedmiotów do zabrania. Wystarczy że będziesz przypominał
sobie swoje zakładki cielesne, a resztę przypomni Twoja podświadomość.
Z
acznijmy od oka. Zapewne już widzisz jak myjesz sobie oko szczoteczką. Czyli
pierwsza rzecz to szczoteczka. Teraz usta, co się z nimi działo? Aaa, jadły buta. Więc druga
rzecz to but. Resztę przypomnij sobie sam i zacznij być z siebie dumny.
J
eśli czegoś nie pamiętałeś to przeanalizuj skojarzenie i znajdź jego słaby punkt, a
następnie już nie popełniaj więcej tego błędu. A jeśli w ogóle nie wyszło Ci to ćwicznie to
przeczytaj ten podrozdział od początku ze skupioną uwagą, a na pewno Ci się uda.
O
czywiście konkretne zakładki można wykorzystać później nieskończoną liczbę razy.
Dlatego nauczenie się jakiegoś systemu zakładek to jednorazowy trud(niezbyt wielki swoją
drogą), który później przynosi duże zyski.
.::INNE SYSTEMY ZAKŁADEK
J
ak już wspominałem zakładką może być praktycznie wszystko, z tego powodu
systemów zakładek także może być nieskończenie wiele. Poniżej chciałbym przytoczyć tylko
kilka popularnych, z którymi spotkałem się w różnych publikacjach na ten temat. Podobno
niektóre z nich stosowali już starożytni grecy. Inne zostały wymyślone stosunkowo
niedawno, ale nie znam ich autorów, dlatego nie jestem w stanie ich podać.
T
worząc i ucząc się zakładek pamiętajcie, że kluczowe jest to żeby dana zakładka była
łatwa do wyobrażenia.
C
hcę na razie, żebyś tylko wiedział że istnieją prezentowane poniżej systemy zakładek.
Omówienie niektórych z nich będzie w następnej lekcji.
Cielesne
J
uż używałeś tych zakładek, ale podałem ich tylko osiem. Polecam rozszerzyć tę listę o
o wiele więcej elementów. Żeby łatwiej zapamiętać te zakładki „patrz” na siebie od góry na
dół(lub odwrotnie) i wybieraj konkretne części ciała – w zależności ile chcemy mieć zakładek
to robimy to z odpowiednią szczegółowością.
Pokojowe
T
en system opiera się na przedmiotach znajdujących się w Twoim(bądź jakim kol wiek
innym) pokoju bądź mieszkaniu. Polega na zapamiętaniu ważniejszych przedmiotów w
Twoim pokoju/mieszkaniu w odpowiedniej kolejności np. od okna w salonie do drzwi
wejściowych idąc lewą stroną. Jak widzisz jest bardzo podobny do cielesnych w metodzie
tworzenia.
Alfabetyczne
N
auka tych zakładek może być bardzo przydatna także w wielu innych zastosowaniach,
a które będą wspominane w dalszych lekcjach. Na razie podam tylko że pozwalają na
bezproblemowe zapamiętywanie np. wzorów matematycznych bądź fizycznych, skrótów
literowych, sekwencji dźwięków w muzyce itp. Jednym słowem polecam!
S
am system polega na przyporządkowaniu każdej literze polskiego alfabetu
konkretnego słowa, które musi się z nim jakoś łączyć. Ja spotkałem się z trzema metodami:
-wyraz który zaczyna się na daną literę
-wyraz brzmiący podobnie do litery(a właściwie głoski), lub po prostu zaczynający się
na nią, zazwyczaj krótki. Np. A – as, L - elka
-wyraz, którego znaczenie ma podobny kształt do litery, np. A – most, H – drabina
Początek systemu alfabetycznego stworzonego pierwszą metodą wyglądał by np. tak:
A – ananas
B – bałwan
C – cela
D – dom
E – Ewa
F – figa
Obrazkowe
T
e zakładki polegają na przyporządkowaniu liczbie obrazowego słowa, które
przypomina kształtem, lub w jakiś inny sposób kojarzy się z liczbą. Są one przydatne m.in.
gdy chcemy coś zapamiętać w określonej kolejności. Szczerze mówiąc to do tego celu używać
będziesz GSP(zresztą do prawie wszystkiego będziesz go używał – naprawdę potężne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]