[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Samochody osobowe - opisy techniczne i dane regulacyjne
Renault Laguna 1,8i 16V
(1998-2001)
SILNIK
/ o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, wielozaworowy (po cztery zawory na cylinder), chłodzony
cieczą, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika F4P 760
Średnica cylindra
82,7 mm
Skok tłoka
83 mm
Pojemność skokowa
1783 cm
3
Stopień sprężania
9,8
Moc maksymalna
88 kW (120 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej
5750 obr/min
Moment maksymalny
165 N
⋅
m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego
3500 obr/min
Układ rozrządu
/ dwa wałki rozrządu w głowicy, każdy podparty na sześciu łożyskach, napędzane paskiem zębatym, napinacz paska
mechaniczny półautomatyczny, szesnaście zaworów w głowicy (8 ssących i 8 wydechowych)
Fazy rozrządu
−
otwarcie zaworu ssącego
−
krzywka 1
6
°
po ZZ
−
krzywka 2
10
°
po ZZ
−
zamknięcie zaworu ssącego
−
krzywka 1
23
°
po ZW
−
krzywka 2
27
°
po ZW
−
otwarcie zaworu wydechowego
−
krzywka 1
19
°
po ZW
−
krzywka 2
15
°
przed ZW
−
zamknięcie zaworu wydechowego
−
krzywka 1 4
°
przed ZZ
−
krzywka 2 0
°
(ZZ)
Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne
Pasek zębaty / napędu wałków rozrządu
−
naciąg / regulowany wstępnym ustawieniem napinacza
−
wymiana / co 100 000 km (do 10 III 1999) albo co 120 000 km (od 11 III 1999) albo
co 5 lat
Układ chłodzenia
/ zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy,
wentylator elektryczny sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika
Termostat / umieszczony w obudowie z tyłu głowicy
−
temperatura początku otwarcia 89
°
C
−
temperatura pełnego otwarcia 101
°
C
−
skok zaworu 7,5 mm
Wentylator / elektryczny, o dwóch prędkościach, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika za pośrednictwem dwóch
przekaźników
−
temperatura włączenia
−
1. prędkości
99
°
C
−
2. prędkości
102
°
C
−
temperatura wyłączenia
−
1. prędkości
96
°
C
−
2. prędkości
98
°
C
Ciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego
120 kPa
Układ smarowania
/ pod ciśnieniem, z natryskiem oleju na denka tłoków
Pompa oleju / zębata, napędzana od wału korbowego łańcuchem jednorzędowym
Ciśnienie minimalne oleju (w temperaturze 80
°
C)
−
na biegu jałowym
0,10 MPa
−
przy 3000 obr/min
0,30 MPa
Ciśnienie otwarcia dysz natrysku oleju na denka tłoków
0,15 MPa
Filtr oleju / wymienny, Purflux LS 218
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 1
Renault Laguna 1,8i 16V (1998-2001)
Układ zasilania
/ wtryskowy, wielopunktowy wtrysk benzyny sterowany elektronicznie zintegrowany z układem zapłonowym w ramach
systemu sterowania silnika Siemens Sirius 32, z pochłanianiem par paliwa, zawierający:
−
zbiornik paliwa,
−
pompę paliwa zintegrowaną z czujnikiem poziomu,
−
filtr paliwa,
−
pochłaniacz par paliwa,
−
zawór elektromagnetyczny pochłaniacza par paliwa,
−
kolektor wtryskiwaczy i regulator ciśnienia paliwa,
−
cztery wtryskiwacze paliwa,
−
filtr powietrza,
−
zespół przepustnicy (z czujnikiem jej położenia i regulatorem prędkości obrotowej
biegu jałowego).
Pompa paliwa / elektryczna, zanurzona w zbiorniku paliwa, sterowana przez elektroniczne urządzenie sterujące poprzez przekaźnik
−
napięcie zasilania 12 V
−
wydatek paliwa pod ciśnieniem 300 kPa 80 l/h
Pochłaniacz par paliwa / z węglem aktywnym, umieszczony z prawej strony przedziału silnika
Zawór elektromagnetyczny pochłaniacza / sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, zintegrowany ze zbiornikiem
pochłaniacza par paliwa
Filtr paliwa / umieszczony przy zbiorniku paliwa
−
sposób montażu / strzałka na obudowie skierowana zgodnie z kierunkiem przepływu
paliwa do zespołu wtryskowego
−
wymiana / co 60 000 km
Wtryskiwacze / cztery, elektromagnetyczne, sterowane przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczone w kolektorze ssącym i
zasilane z kolektora wtryskiwaczy
−
rezystancja uzwojenia przy 20
°
C 14,5
Ω
Regulator ciśnienia paliwa / przeponowy, umieszczony na kolektorze wtryskiwaczy
−
ciśnienie regulowane
−
przy podciśnieniu 0 kPa
300
±
20 kPa
−
przy podciśnieniu 66 kPa
250
±
20 kPa
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem kartonowym
−
wymiana / co 40 000 km lub co 4 lata
Układ zapłonowy
/ akumulatorowy, mikroprocesorowy bezrozdzielaczowy, zintegrowany z układem wtrysku benzyny w ramach
systemu sterowania silnika Siemens Sirius 32, zawierający:
−
moduł elektroniczny wzmocnienia zintegrowany z elektronicznym urządzeniem
sterującym,
−
czujnik spalania stukowego,
−
cztery cewki zapłonowe,
−
kondensator przeciwzakłóceniowy,
−
świece zapłonowe.
Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1
−
4 potem 2
−
3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona)
Cewki zapłonowe / cztery, Nippondenso, umieszczone bezpośrednio na świecach zapłonowych, sterowane parami przez elektroniczne
urządzenie sterujące (cylindry 1
−
4 i 2
−
3)
Kolejność pracy
1
−
3
−
4
−
2
(cylinder nr 1 od strony koła zamachowego)
Rezystancja
−
uzwojenia pierwotnego (między stykami „1” i „2” cewki) 0,5
±
0,02
Ω
−
uzwojenia wtórnego 7,5
±
1,1 k
Ω
Czujnik spalania stukowego / piezoelektryczny, przykręcony do kadłuba pod kolektorem ssącym między 2. i 3. cylindrem
−
napięcie sygnału
0,1...0,7 V
Świece zapłonowe / Bosch FR 7 LDC
−
wymiana / co 40 000 km
Odstęp elektrod
0,9 mm
System sterowania silnika
/ elektroniczny, mikroprocesorowy, Siemens Sirius 32, zawierający:
−
elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi,
−
przekaźnik pompy paliwa,
−
przekaźnik główny,
−
czujnik położenia przepustnicy,
−
czujnik ciśnienia zasysanego powietrza,
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 2
Renault Laguna 1,8i 16V (1998-2001)
−
czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego silnika,
−
czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
−
czujnik temperatury zasysanego powietrza,
−
czujnik ciśnienia wspomagania układu kierowniczego,
−
regulator prędkości obrotowej biegu jałowego,
−
wyłącznik bezwładnościowy,
−
dwie sondy lambda,
−
lampkę kontrolną w zestawie wskaźników,
−
złącze diagnostyczne.
Elektroniczne urządzenie sterujące / mikroprocesorowe, o złączu 90-stykowym, zawierające moduł wzmocnienia zapłonu, umieszczone
po lewej stronie przedziału silnika (obok akumulatora), sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi, z możliwością
samodiagnozowania
Wyłącznik bezwładnościowy / odcinający zasilanie elektryczne obwodu zasilania paliwem w razie zderzenia pojazdu, umieszczony w
przedziale silnika z tyłu po lewej stronie
Czujnik położenia przepustnicy / potencjometryczny, umieszczony z boku zespołu przepustnicy, o nieregulowanym położeniu
Napięcie zasilania
5 V
Rezystancja czujnika
−
między stykami „A” i „B”
1212
Ω
−
między stykami „A” i „C”
−
przepustnica zamknięta
1260
Ω
−
przepustnica otwarta całkowicie
2177
Ω
−
między stykami „B” i „C”
−
przepustnica zamknięta 2210
Ω
−
przepustnica otwarta całkowicie 1310
Ω
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / elektromagnetyczny, umieszczony na obudowie sprzęgła, o nieregulowanym
odstępie od koła zamachowego
−
rezystancja 200...270
Ω
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistorowy, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony z tyłu
głowicy
−
rezystancja
−
przy 20
°
C 3060...4045
Ω
−
przy 40
°
C 1315...1600
Ω
−
przy 80
°
C 300...370
Ω
−
przy 90
°
C 210...270
Ω
Czujnik temperatury zasysanego powietrza / termistorowy, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, zamocowany w
górnej części kolektora ssącego
−
rezystancja
−
przy 0
°
C 5290...6290
Ω
−
przy 20
°
C 2400...2600
Ω
−
przy 40
°
C 1070...1270
Ω
Regulator prędkości obrotowej biegu jałowego / zawór pneumatyczny z silnikiem krokowym sterowany przez elektroniczne urządzenie
sterujące silnika, utrzymujący wymaganą prędkość obrotową biegu jałowego za pomocą zmiany ilości powietrza dodatkowego w kanale
bocznikowym przepustnicy, umieszczony przy filtrze powietrza
−
rezystancja uzwojeń silnika krokowego 53
±
5
Ω
Czujnik ciśnienia zasysanego powietrza / zamocowany do górnej części kolektora ssącego
−
rezystancja (między stykami „A” i „C”) 4000
Ω
Sondy lambda / dwie, podgrzewane elektrycznie, umieszczone przed i za katalizatorem
Sonda lambda przed katalizatorem / Bosch
−
napięcie sygnału (przy 850
°
C)
−
mieszanka bogata
> 840
±
70 mV
−
mieszanka uboga
< 200
±
50 mV
−
rezystancja uzwojenia podgrzewania (między
stykami „A” i „B”)
9
Ω
Sonda lambda za katalizatorem / Bosch
−
napięcie sygnału (przy 850
°
C)
−
mieszanka bogata
> 840
±
70 mV
−
mieszanka uboga
< 200
±
50 mV
−
rezystancja uzwojenia podgrzewania (między
stykami „A” i „B”)
3,4
Ω
Parametry kontrolne
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 3
Renault Laguna 1,8i 16V (1998-2001)
Prędkość obrotowa biegu jałowego
750
±
50 obr/min
Zawartość CO na biegu jałowym
do 0,5%
Zawartość minimalna CO
2
14,5%
Zawartość CH
do 100 ppm
Zawartość CO przy 2500 obr/min
do 0,3%
(parametry nieregulowane, stanowią wyłącznie wartości kontrolne)
PODWOZIE
Sprzęgło
/ cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego pedału, sterowane
mechanicznie
Typ Valeo 215 CP 0N 4400
Średnica zewnętrzna
tarczy
215 mm
Grubość tarczy
6,8 mm
Skok mierzony na widełkach
25,4...25,9 mm
Skrzynka przekładniowa
/ mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ JC5 082
Przełożenia
−
I bieg
3,727
−
II bieg
2,048
−
III bieg
1,393
−
IV bieg
1,097
−
V bieg
0,892
−
bieg wsteczny
3,546
−
przekładnia główna
3,867 (58/15)
Przeniesienie napędu
/ półosie o nierównej długości połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od
strony skrzynki przekładniowej i kulowych od strony kół, z masą wyrównoważającą na prawej (dłuższej) półosi
Układ kierowniczy
/ mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym
Przekładnia kierownicza / zębatkowa z zaworem rozdzielczym i siłownikiem integralnym
Liczba obrotów koła kierownicy
3,1
Promień skrętu
−
między ścianami 5,75 m
−
między krawężnikami 5,4 m
Pompa wspomagania / hydrauliczna, łopatkowa napędzana paskiem wieloklinowym od wału korbowego razem z alternatorem, pompą
cieczy chłodzącej i sprężarką klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją)
Typ / Delphi Saginaw Steering
Ciśnienie wspomagania (maksymalne)
−
koła ustawione prosto
0,5...0,7 MPa
−
koła skręcone
8,6...9,3 MPa
−
dopuszczalna różnica między skręceniem w lewo
i w prawo
0,5 MPa
Zawieszenie przednie
/ niezależne, typu pseudo Mac Pherson, z dolnymi wahaczami trójkątnymi w kształcie „L”, ze stabilizatorem
poprzecznym prętowym o średnicy 23 mm
Amortyzatory / hydrauliczne teleskopowe dwustronnego działania nierozbieralne
Wysokości kontrolne pojazdu nie obciążonego (patrz rys.)
−
zawieszenia przedniego H1
−
H2 (nieregulowana)
127
±
5 mm
−
zawieszenia tylnego H4
−
H5 (regulowana)
46,5
±
11 mm
gdzie:
H1
−
odległość osi obrotu koła przedniego od nawierzchni,
H2
−
odległość dolnej powierzchni ramy szczątkowej zawieszenia przedniego (patrz rys.) od nawierzchni,
H4
−
odległość osi obrotu koła tylnego od nawierzchni,
H5
−
odległość osi obrotu wahacza zawieszenia tylnego (patrz rys.) od nawierzchni.
Ustawienie kół przednich
(samochód nie obciążony)
−
rozbieżność (regulowana) 1
±
1 mm (0
°
10
′
±
10
′
)
(jeden pełny obrót drążka kierowniczego odpowiada zmianie zbieżności o 3 mm lub
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 4
Renault Laguna 1,8i 16V (1998-2001)
30
′
)
−
pochylenie koła (nieregulowane)
H1
−
H2 = 38 mm
1
°
37
′
±
30
′
H1
−
H2 = 123 mm
0
°
09
′
±
30
′
H1
−
H2 = 147 mm
0
°
03
′
±
30
′
H1
−
H2 = 220 mm
0
°
47
′
±
30
′
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1
°
)
−
wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)
H5
−
H2 = 43 mm
5
°
±
30
′
H5
−
H2 = 63 mm
4
°
30
′
±
30
′
H5
−
H2 = 83 mm
4
°
±
30
′
H5
−
H2 = 103 mm
3
°
30
′
±
30
′
H5
−
H2 = 123 mm
3
°
±
30
′
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1
°
)
−
pochylenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)
H1
−
H2 = 38 mm
9
°
16
′
±
30
′
H1
−
H2 = 123 mm
11
°
52
′
±
30
′
H1
−
H2 = 147 mm
12
°
22
′
±
30
′
H1
−
H2 = 220 mm
13
°
03
′
±
30
′
H1
−
H2 = 165 mm
11
°
10
′
±
30
′
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1
°
)
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Zawieszenie tylne
/ niezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych zespolonych poprzeczną belką podatną skrętnie, na dwóch
poprzecznych drążkach skrętnych i dwóch poprzecznych drążkach stabilizatora o (równolegle za drążkami skrętnymi), z amortyzatorami
hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania
Amortyzatory / nierozbieralne
Ustawienie kół tylnych
(samochód nie obciążony)
−
wysokość kontrolna H4
−
H5 (regulowana) 46,5
±
11 mm
(dopuszczalna różnica wysokości między stronami lewą i prawą wynosi 5 mm)
−
zbieżność (nieregulowana) 3
±
1 mm (0
°
30
′
±
10
′
)
−
pochylenie koła (nieregulowane)
−
1
°
15
′
±
10
′
Piasta koła tylnego / na łożysku dwurzędowym stożkowym (wersje z tylnymi hamulcami bębnowymi) albo na łożysku dwurzędowym
kulkowym skośnym (wersje z tylnymi hamulcami tarczowymi)
Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym, z układem
przeciwblokującym ITT MK20i
Hamulce kół przednich
/ tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczą wentylowaną
Średnica zewnętrzna tarczy
280 mm
Grubość tarczy
−
nominalna
24 mm
−
minimalna dopuszczalna
21,8 mm
Grubość nakładek ciernych
−
nominalna
18,2 mm
−
minimalna dopuszczalna
6 mm
Hamulce kół tylnych
/ bębnowe lub tarczowe
Hamulce kół tylnych
bębnowe
/ z samoczynną regulacją luzu szczęk
Średnica robocza bębna
−
nominalna
203,2 mm
−
maksymalna dopuszczalna
204,4 mm
Grubość okładzin
−
nominalna
7 mm
−
minimalna dopuszczalna
2,5 mm
Hamulce kół tylnych tarczowe
/ z zaciskiem pływającym i tarczą pełną
Średnica zewnętrzna tarczy
265 mm
Grubość tarczy
−
nominalna
10,5 mm
−
minimalna dopuszczalna
9,5 mm
Grubość nakładek ciernych
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]