Laguna I 1.8 16V, PLIKI, Sam naprawiam, Renault Laguna

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Samochody osobowe - opisy techniczne i dane regulacyjne
Renault Laguna 1,8i 16V
(1998-2001)
SILNIK
/ o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, wielozaworowy (po cztery zawory na cylinder), chłodzony
cieczą, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika F4P 760
Średnica cylindra
82,7 mm
Skok tłoka
83 mm
Pojemność skokowa
1783 cm
3
Stopień sprężania
9,8
Moc maksymalna
88 kW (120 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej
5750 obr/min
Moment maksymalny
165 N

m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego
3500 obr/min
Układ rozrządu
/ dwa wałki rozrządu w głowicy, każdy podparty na sześciu łożyskach, napędzane paskiem zębatym, napinacz paska
mechaniczny półautomatyczny, szesnaście zaworów w głowicy (8 ssących i 8 wydechowych)
Fazy rozrządu

otwarcie zaworu ssącego

krzywka 1
6
°
po ZZ

krzywka 2
10
°
po ZZ

zamknięcie zaworu ssącego

krzywka 1
23
°
po ZW

krzywka 2
27
°
po ZW

otwarcie zaworu wydechowego

krzywka 1
19
°
po ZW

krzywka 2
15
°
przed ZW

zamknięcie zaworu wydechowego

krzywka 1 4
°
przed ZZ

krzywka 2 0
°
(ZZ)
Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne
Pasek zębaty / napędu wałków rozrządu

naciąg / regulowany wstępnym ustawieniem napinacza

wymiana / co 100 000 km (do 10 III 1999) albo co 120 000 km (od 11 III 1999) albo
co 5 lat
Układ chłodzenia
/ zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy,
wentylator elektryczny sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika
Termostat / umieszczony w obudowie z tyłu głowicy

temperatura początku otwarcia 89
°
C

temperatura pełnego otwarcia 101
°
C

skok zaworu 7,5 mm
Wentylator / elektryczny, o dwóch prędkościach, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika za pośrednictwem dwóch
przekaźników

temperatura włączenia

1. prędkości
99
°
C

2. prędkości
102
°
C

temperatura wyłączenia

1. prędkości
96
°
C

2. prędkości
98
°
C
Ciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego
120 kPa
Układ smarowania
/ pod ciśnieniem, z natryskiem oleju na denka tłoków
Pompa oleju / zębata, napędzana od wału korbowego łańcuchem jednorzędowym
Ciśnienie minimalne oleju (w temperaturze 80
°
C)

na biegu jałowym
0,10 MPa

przy 3000 obr/min
0,30 MPa
Ciśnienie otwarcia dysz natrysku oleju na denka tłoków
0,15 MPa
Filtr oleju / wymienny, Purflux LS 218
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 1
Renault Laguna 1,8i 16V (1998-2001)
Układ zasilania
/ wtryskowy, wielopunktowy wtrysk benzyny sterowany elektronicznie zintegrowany z układem zapłonowym w ramach
systemu sterowania silnika Siemens Sirius 32, z pochłanianiem par paliwa, zawierający:

zbiornik paliwa,

pompę paliwa zintegrowaną z czujnikiem poziomu,

filtr paliwa,

pochłaniacz par paliwa,

zawór elektromagnetyczny pochłaniacza par paliwa,

kolektor wtryskiwaczy i regulator ciśnienia paliwa,

cztery wtryskiwacze paliwa,

filtr powietrza,

zespół przepustnicy (z czujnikiem jej położenia i regulatorem prędkości obrotowej
biegu jałowego).
Pompa paliwa / elektryczna, zanurzona w zbiorniku paliwa, sterowana przez elektroniczne urządzenie sterujące poprzez przekaźnik

napięcie zasilania 12 V

wydatek paliwa pod ciśnieniem 300 kPa 80 l/h
Pochłaniacz par paliwa / z węglem aktywnym, umieszczony z prawej strony przedziału silnika
Zawór elektromagnetyczny pochłaniacza / sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, zintegrowany ze zbiornikiem
pochłaniacza par paliwa
Filtr paliwa / umieszczony przy zbiorniku paliwa

sposób montażu / strzałka na obudowie skierowana zgodnie z kierunkiem przepływu
paliwa do zespołu wtryskowego

wymiana / co 60 000 km
Wtryskiwacze / cztery, elektromagnetyczne, sterowane przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczone w kolektorze ssącym i
zasilane z kolektora wtryskiwaczy

rezystancja uzwojenia przy 20
°
C 14,5
Ω
Regulator ciśnienia paliwa / przeponowy, umieszczony na kolektorze wtryskiwaczy

ciśnienie regulowane

przy podciśnieniu 0 kPa
300
±
20 kPa

przy podciśnieniu 66 kPa
250
±
20 kPa
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem kartonowym

wymiana / co 40 000 km lub co 4 lata
Układ zapłonowy
/ akumulatorowy, mikroprocesorowy bezrozdzielaczowy, zintegrowany z układem wtrysku benzyny w ramach
systemu sterowania silnika Siemens Sirius 32, zawierający:

moduł elektroniczny wzmocnienia zintegrowany z elektronicznym urządzeniem
sterującym,

czujnik spalania stukowego,

cztery cewki zapłonowe,

kondensator przeciwzakłóceniowy,

świece zapłonowe.
Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1

4 potem 2

3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona)
Cewki zapłonowe / cztery, Nippondenso, umieszczone bezpośrednio na świecach zapłonowych, sterowane parami przez elektroniczne
urządzenie sterujące (cylindry 1

4 i 2

3)
Kolejność pracy
1

3

4

2
(cylinder nr 1 od strony koła zamachowego)
Rezystancja

uzwojenia pierwotnego (między stykami „1” i „2” cewki) 0,5
±
0,02
Ω

uzwojenia wtórnego 7,5
±
1,1 k
Ω
Czujnik spalania stukowego / piezoelektryczny, przykręcony do kadłuba pod kolektorem ssącym między 2. i 3. cylindrem

napięcie sygnału
0,1...0,7 V
Świece zapłonowe / Bosch FR 7 LDC

wymiana / co 40 000 km
Odstęp elektrod
0,9 mm
System sterowania silnika
/ elektroniczny, mikroprocesorowy, Siemens Sirius 32, zawierający:

elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi,

przekaźnik pompy paliwa,

przekaźnik główny,

czujnik położenia przepustnicy,

czujnik ciśnienia zasysanego powietrza,
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 2
Renault Laguna 1,8i 16V (1998-2001)

czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego silnika,

czujnik temperatury cieczy chłodzącej,

czujnik temperatury zasysanego powietrza,

czujnik ciśnienia wspomagania układu kierowniczego,

regulator prędkości obrotowej biegu jałowego,

wyłącznik bezwładnościowy,

dwie sondy lambda,

lampkę kontrolną w zestawie wskaźników,

złącze diagnostyczne.
Elektroniczne urządzenie sterujące / mikroprocesorowe, o złączu 90-stykowym, zawierające moduł wzmocnienia zapłonu, umieszczone
po lewej stronie przedziału silnika (obok akumulatora), sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi, z możliwością
samodiagnozowania
Wyłącznik bezwładnościowy / odcinający zasilanie elektryczne obwodu zasilania paliwem w razie zderzenia pojazdu, umieszczony w
przedziale silnika z tyłu po lewej stronie
Czujnik położenia przepustnicy / potencjometryczny, umieszczony z boku zespołu przepustnicy, o nieregulowanym położeniu
Napięcie zasilania
5 V
Rezystancja czujnika

między stykami „A” i „B”
1212
Ω

między stykami „A” i „C”

przepustnica zamknięta
1260
Ω

przepustnica otwarta całkowicie
2177
Ω

między stykami „B” i „C”

przepustnica zamknięta 2210
Ω

przepustnica otwarta całkowicie 1310
Ω
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / elektromagnetyczny, umieszczony na obudowie sprzęgła, o nieregulowanym
odstępie od koła zamachowego

rezystancja 200...270
Ω
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistorowy, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony z tyłu
głowicy

rezystancja

przy 20
°
C 3060...4045
Ω

przy 40
°
C 1315...1600
Ω

przy 80
°
C 300...370
Ω

przy 90
°
C 210...270
Ω
Czujnik temperatury zasysanego powietrza / termistorowy, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, zamocowany w
górnej części kolektora ssącego

rezystancja

przy 0
°
C 5290...6290
Ω

przy 20
°
C 2400...2600
Ω

przy 40
°
C 1070...1270
Ω
Regulator prędkości obrotowej biegu jałowego / zawór pneumatyczny z silnikiem krokowym sterowany przez elektroniczne urządzenie
sterujące silnika, utrzymujący wymaganą prędkość obrotową biegu jałowego za pomocą zmiany ilości powietrza dodatkowego w kanale
bocznikowym przepustnicy, umieszczony przy filtrze powietrza

rezystancja uzwojeń silnika krokowego 53
±
5
Ω
Czujnik ciśnienia zasysanego powietrza / zamocowany do górnej części kolektora ssącego

rezystancja (między stykami „A” i „C”) 4000
Ω
Sondy lambda / dwie, podgrzewane elektrycznie, umieszczone przed i za katalizatorem
Sonda lambda przed katalizatorem / Bosch

napięcie sygnału (przy 850
°
C)

mieszanka bogata
> 840
±
70 mV

mieszanka uboga
< 200
±
50 mV

rezystancja uzwojenia podgrzewania (między
stykami „A” i „B”)
9
Ω
Sonda lambda za katalizatorem / Bosch

napięcie sygnału (przy 850
°
C)

mieszanka bogata
> 840
±
70 mV

mieszanka uboga
< 200
±
50 mV

rezystancja uzwojenia podgrzewania (między
stykami „A” i „B”)
3,4
Ω
Parametry kontrolne
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 3
Renault Laguna 1,8i 16V (1998-2001)
Prędkość obrotowa biegu jałowego
750
±
50 obr/min
Zawartość CO na biegu jałowym
do 0,5%
Zawartość minimalna CO
2
14,5%
Zawartość CH
do 100 ppm
Zawartość CO przy 2500 obr/min
do 0,3%
(parametry nieregulowane, stanowią wyłącznie wartości kontrolne)
PODWOZIE
Sprzęgło
/ cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego pedału, sterowane
mechanicznie
Typ Valeo 215 CP 0N 4400
Średnica zewnętrzna
tarczy
215 mm
Grubość tarczy
6,8 mm
Skok mierzony na widełkach
25,4...25,9 mm
Skrzynka przekładniowa
/ mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ JC5 082
Przełożenia

I bieg
3,727

II bieg
2,048

III bieg
1,393

IV bieg
1,097

V bieg
0,892

bieg wsteczny
3,546

przekładnia główna
3,867 (58/15)
Przeniesienie napędu
/ półosie o nierównej długości połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od
strony skrzynki przekładniowej i kulowych od strony kół, z masą wyrównoważającą na prawej (dłuższej) półosi
Układ kierowniczy
/ mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym
Przekładnia kierownicza / zębatkowa z zaworem rozdzielczym i siłownikiem integralnym
Liczba obrotów koła kierownicy
3,1
Promień skrętu

między ścianami 5,75 m

między krawężnikami 5,4 m
Pompa wspomagania / hydrauliczna, łopatkowa napędzana paskiem wieloklinowym od wału korbowego razem z alternatorem, pompą
cieczy chłodzącej i sprężarką klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją)
Typ / Delphi Saginaw Steering
Ciśnienie wspomagania (maksymalne)

koła ustawione prosto
0,5...0,7 MPa

koła skręcone
8,6...9,3 MPa

dopuszczalna różnica między skręceniem w lewo
i w prawo
0,5 MPa
Zawieszenie przednie
/ niezależne, typu pseudo Mac Pherson, z dolnymi wahaczami trójkątnymi w kształcie „L”, ze stabilizatorem
poprzecznym prętowym o średnicy 23 mm
Amortyzatory / hydrauliczne teleskopowe dwustronnego działania nierozbieralne
Wysokości kontrolne pojazdu nie obciążonego (patrz rys.)

zawieszenia przedniego H1

H2 (nieregulowana)
127
±
5 mm

zawieszenia tylnego H4

H5 (regulowana)
46,5
±
11 mm
gdzie:
H1

odległość osi obrotu koła przedniego od nawierzchni,
H2

odległość dolnej powierzchni ramy szczątkowej zawieszenia przedniego (patrz rys.) od nawierzchni,
H4

odległość osi obrotu koła tylnego od nawierzchni,
H5

odległość osi obrotu wahacza zawieszenia tylnego (patrz rys.) od nawierzchni.
Ustawienie kół przednich
(samochód nie obciążony)

rozbieżność (regulowana) 1
±
1 mm (0
°
10

±
10

)
(jeden pełny obrót drążka kierowniczego odpowiada zmianie zbieżności o 3 mm lub
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 4
Renault Laguna 1,8i 16V (1998-2001)
30

)

pochylenie koła (nieregulowane)
H1

H2 = 38 mm
1
°
37

±
30

H1

H2 = 123 mm
0
°
09

±
30

H1

H2 = 147 mm
0
°
03

±
30

H1

H2 = 220 mm
0
°
47

±
30

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1
°
)

wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)
H5

H2 = 43 mm
5
°
±
30

H5

H2 = 63 mm
4
°
30

±
30

H5

H2 = 83 mm
4
°
±
30

H5

H2 = 103 mm
3
°
30

±
30

H5

H2 = 123 mm
3
°
±
30

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1
°
)

pochylenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)
H1

H2 = 38 mm
9
°
16

±
30

H1

H2 = 123 mm
11
°
52

±
30

H1

H2 = 147 mm
12
°
22

±
30

H1

H2 = 220 mm
13
°
03

±
30

H1

H2 = 165 mm
11
°
10

±
30

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1
°
)
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Zawieszenie tylne
/ niezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych zespolonych poprzeczną belką podatną skrętnie, na dwóch
poprzecznych drążkach skrętnych i dwóch poprzecznych drążkach stabilizatora o (równolegle za drążkami skrętnymi), z amortyzatorami
hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania
Amortyzatory / nierozbieralne
Ustawienie kół tylnych
(samochód nie obciążony)

wysokość kontrolna H4

H5 (regulowana) 46,5
±
11 mm
(dopuszczalna różnica wysokości między stronami lewą i prawą wynosi 5 mm)

zbieżność (nieregulowana) 3
±
1 mm (0
°
30

±
10

)

pochylenie koła (nieregulowane)

1
°
15

±
10

Piasta koła tylnego / na łożysku dwurzędowym stożkowym (wersje z tylnymi hamulcami bębnowymi) albo na łożysku dwurzędowym
kulkowym skośnym (wersje z tylnymi hamulcami tarczowymi)
Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym, z układem
przeciwblokującym ITT MK20i
Hamulce kół przednich
/ tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczą wentylowaną
Średnica zewnętrzna tarczy
280 mm
Grubość tarczy

nominalna
24 mm

minimalna dopuszczalna
21,8 mm
Grubość nakładek ciernych

nominalna
18,2 mm

minimalna dopuszczalna
6 mm
Hamulce kół tylnych
/ bębnowe lub tarczowe
Hamulce kół tylnych
bębnowe
/ z samoczynną regulacją luzu szczęk
Średnica robocza bębna

nominalna
203,2 mm

maksymalna dopuszczalna
204,4 mm
Grubość okładzin

nominalna
7 mm

minimalna dopuszczalna
2,5 mm
Hamulce kół tylnych tarczowe
/ z zaciskiem pływającym i tarczą pełną
Średnica zewnętrzna tarczy
265 mm
Grubość tarczy

nominalna
10,5 mm

minimalna dopuszczalna
9,5 mm
Grubość nakładek ciernych
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jausten.xlx.pl